انفجار پیجرها زنگ خطری برای امنیت جهانی

انفجار پیجرها زنگ خطری برای امنیت جهانیپس از آن که هزاران پیجر در لبنان در یک عملیات تروریستی منفجر شدند، ضروری است تا هرچه زودتر تدابیر امنیتی در جهان به منظور مقابله با حملات مشابه آن اتخاذ گردد.


به گزارش خبرنگار علم و فناوری مجله خبری؛ چندی پیش هزاران پیجر و دستگاه‌های دیجیتال در لبنان طی یک عملیات تروریستی منفجر شدند و هزاران نفر از مردم از جمله زنان و کودکان در لبنان زخمی و چندین نفر هم به شهادت رسیدند.

باوجود آن که اطلاعات دقیق از این عملیات در دسترس نیست، اما یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که مقداری مواد منفجره در سری جدید پیجر‌های اعضای حزب‌الله جای‌گذاری شده بوده که باعث انفجار شده است.

این منبع آگاه گفت: موساد یک مدار در داخل دستگاه کار گذاشته است که مواد منفجره‌ای دارد که یک کد را دریافت می‌کند.

علاوه بر آن یک منبع امنیتی هم به رویترز گفت که تا ۳ گرم مواد منفجره در پیجر‌های جدید وجود داشته و ماه‌ها توسط حزب‌الله شناسایی نشده بود. این منبع گفت که ۳ هزار پیجر با ارسال پیامی رمزنگاری شده منفجر شدند؛ پیامی که هم‌زمان مواد منفجره را فعال کرده است.

براساس گفته‌های چند منبع به رویترز این نقشه چندین ماه در دست اجرا بوده است. یک مقام ارشد لبنانی اذعان داشت که حزب‌الله ۵ هزار پیجر از شرکت تایوانی «Gold Apollo» سفارش داده بود و این دستگاه‌های جدید بودند که منفجر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز همچنین اعلام کرد که سازنده بی‌سیم‌ها منفجر شده شرکتی در ژاپن بوده است. چرا که براساس تصاویر بی‌سیم‌ها منجر شده در لبنان پنل داخلی آن‌ها با برچسب «آیکوم» بوده که شرکتی مستقر در ژاپن است.

وجود چنین عملیات‌هایی که با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد از چند جهت قابل بررسی است و با توجه به پیشرفت و نفوذ روزافزون آن‌ها در زندگی افراد، نیازمند یک بسیج جهانی برای مقابله با تکرار چنین حادثه‌ای است و فقط لبنان و یا کشور خاص دیگری را دربرنمی‌گیرد.

با این وجود اطلاعات دقیق از این مورد یافت نشده است و در دست بررسی است، اما در هر صورت باید در نظر داشت برای جلوگیری از حوادث مشابه استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و الکترونیکی بومی نقش مهمی را برای امنیت کشور‌ها ایفا می‌کند.

کارشناسان معتقدند که به‌کارگیری دستگاه‌های دیجیتال خطرات زیادی برای امنیت کشور‌ها دارد و می‌تواند در عرض چند ثانیه اطلاعات زیاد و مهمی را از کشور موردنظر به دست آورد و نتیجه آن عملیاتی مثل حادثه تروریستی اخیر به بار بیاورد.

حمله اخیر در لبنان نشان‌دهنده این بود که دستگاه‌های ارتباطی می‌توانند با تعبیه مواد منفجره یا مدار‌های الکترونیکی خطرناک، به سلاح‌های مخفی تبدیل شوند.

با توجه به عصری که امنیت سایبری وجود ندارد و حملات سایبری در حال افزایش است، اگرچه استفاده از مکانیسم‌های امنیتی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت امری ضروری است، اما ضامن تأمین کامل امنیت تجهیزات دیجیتال نیست و همانگونه که پیش‌تر گفته شد بومی‌سازی دستگاه‌های دیجیتال نقش کلیدی را در جلوگیری از چنین حوادثی ایفا می‌کند و تذکر همیشگی کارشناسان و متخصصان این حوزه به کشور‌ها جهت تامین امنیت داخلی است.

انتهای پیام/



پست های مرتبط